De kracht van eiwitten

Wist jij wat de kracht van eiwitten is? Veel mensen gebruiken eiwitten om af te vallen of juist om aan te komen in spierkracht. Zowel in de sportschool als bij het afvallen zijn eiwitten graag gezien. Met een eiwitdieet afvallen is momenteel erg in. Het is mogelijk om met een eiwitdieet veel kilo’s voorgoed te verbranden, waar dat bij veel andere diëten onmogelijk bleek. In dit artikel aandacht voor de kracht van eiwitten.

 

Proteïnes

Eiwitten worden ook wel proteïnes genoemd. Het betreft een verbinding van bepaalde stoffen die ervoor zorgen dat de spijsvertering sneller op gang komt, maar die tegelijk moeizaam afgebroken kunnen worden. Daar zit het tweede voordeel in, want het betekent dat eiwitten enorm veel energie vergen om verbrand te worden. Daarbij zorgen proteïnes ervoor dat mensen een verzadigd en vol gevoel ervaren. De kans dat je gaat snoepen na een eiwitrijke maaltijd te hebben genuttigd is dus bijzonder gering. Op die manier heeft het eiwitdieet een dubbele werking – als het ware een dubbel effect.

 

Eiwitshakes

Datzelfde effect zie je terug in de zogenaamde eiwitshakes. Dat zijn shakes in poedervorm waarbij heel veel eiwitten worden gebruikt. Die eiwitten worden door het lichaam opgeslagen en direct omgezet in spierkracht als de persoon in kwestie net gesport heeft. Daarom zijn eiwitshakes dus bijzonder populair onder sporters en dan vooral onder sporters die aan krachtttraining doen. Eiwitshakes zijn verkrijgbaar in verschillende smaken en formaten en er zijn op internet dan ook talloze recepten te vinden.

 

Een dieet op basis van eiwitten

Een dieet dat op basis van eiwitten helpt met het afvallen is niet nieuw. Eerder was er namelijk al het Atkins dieet, een dieet dat zich in het bijzonder richt op het minderen van koolhydraten. In plaats van koolhydraten worden er veel eiwitten aanbevolen. Die eiwitten vervangen de slechte koolhydraten die door de experts als schadelijk worden gezien. Veel diëten negeren koolhydraten, terwijl die juist een negatief effect hebben. Naast het Atkins dieet is er ook het Dukan dieet, wat ook uitgaat van het nuttigen van meer eiwitten.

 

Waarin kun je eiwitten vinden?

Er zijn talloze producten op de markt die boordevol eiwitten zitten. Zo kun je eiwitten vinden in vlees en vis (waaronder vooral in wild), maar ook in groenten, fruit, zaden en noten en bepaalde zuivelproducten. Soms is er wel overlap en bevatten de eiwitrijke producten ook veel koolhydraten, maar het gaat erom dat er meer eiwitten dan koolhydraten zijn. Op internet is het eenvoudig om recepten te vinden die je kunt maken met deze producten. Ook staan er recepten voor eiwitshakes, voor als je het afvallen met eiwitten wil combineren met sporten.

 

De combinatie van eiwitdieet en eiwitshakes

Mocht je besluiten om af te vallen door middel van een eiwitdieet, kun je ook overwegen om meer eiwitshakes te gaan nuttigen en te gaan bewegen. Op die manier werk je op verschillende manieren aan het verbranden van vet, namelijk:

  • Het eiwitdieet heeft de werking om moeilijk afgebroken te worden, waardoor je vanzelf afvalt als de eiwitten verbrand worden;
  • Eiwitshakes zorgen voor het aanmaken van spiermassa en het toenemen daar van, waardoor je vanzelf afvalt;
  • Door eiwitten te eten ervaar je een vol en verzadigd gevoel, waardoor je niet aankomt door ongezonde snacks of junkfood.

Het eiwitdieet kent dus als het ware meerdere varianten, maar als je er nog meer effect uit wil halen, combineer je het met een koolhydraten dieet. Op die manier nuttig je vooral eiwitten, geen koolhydraten en verbrand je veel vet zonder dat je er hongerig van wordt. Het eiwitdieet is niet moeilijk te volgen en kan je vandaag nog beginnen.

 

Atkins, Dukan of een alternatief?

Zoals gezegd zijn het Atkins dieet en het Dukan dieet voorbeelden van diëten die zich richten op de kracht van eiwitten. Deze diëten zijn al een aardige tijd in omloop. Het is dus de vraag of je deze diëten wil gebruiken om af te vallen. In principe kan dat prima, want beide diëten hebben hun sporen verdiend. Echter kun je ook kiezen voor een alternatief, nieuwer eiwitdieet – zoals het Vitadis dieet – omdat deze diëten moderner zijn en geleerd hebben van de punten waartegen het Atkins dieet en het Dukan dieet minder bestand waren.

Je moet dus vooral voor jezelf kiezen of je deze diëten wil volgen of liever kiest voor een moderner alternatief.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Workout van 37 minuten

Ter ondersteuning van het succesvolle artikel over het 10 Weken Workout Schema, hieronder enkele filmpjes die deze workout kunnen ondersteunen. Met onderstaande workout train je talloze spiergroepen in slechts 37 minuten tijd. Op die manier kun je in korte tijd veel vet verbranden.

 

Gedurende 37 minuten kun je aan de slag om veel spiergroepen efficiënt en bijster effectief te trainen. Op die manier verbrand je vele kilo’s, zeker als je deze workout meerdere keren per week uitoefent. Het 10 Weken Workout Schema is gericht op ultieme vetverbranding en het aanmaken van nieuwe spieren. Die nieuwe spieren hebben de positieve eigenschap om automatisch vet te verbranden en nieuwe energie op te slaan als spieren.

 

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Gewicht verliezen in de sportschool

Zo aan het begin van het jaar zitten we vol goede voornemens. Niet gek dus dat half Nederland ’s avonds afreist naar de sportschool, vergezeld van een trainingspak en een flesje water. We hijsen ons in de halters en rennen ons de kleren op de loopband. Nederland verliest massaal gewicht in januari. Maar gelukkig houdt slechts een klein deel het vol: de echte volhouders. Gewicht verliezen in de sportschool. Do’s and don’ts.

 

Ga niet in januari

Wat je ook doet om gewicht te verliezen, ga niet in januari. Waarom niet? Om het beeld dat in de inleiding werd geschetst. Het is er dan hartstikke druk en je wordt omring door types die het maar een paar keer volhouden. Een kwart laat het na de eerste avond al afweten, de rest volgt in de weken die volgen. Stel je voor dat je daar midden in zit. Dan heeft het totaal geen zin om naar de sportschool te gaan, want de kans is groot dat jij ook tot een van de afvallers behoort. Wat kun je dan beter doen? Kies ervoor op een moment dat het jou uitkomt. Of dat in februari, mei of september is maakt niet uit. Als jij maar het idee hebt dat het je gaat lukken.

 

Begin niet te fanatiek

Een andere belangrijke stelregel bij het afvallen in de sportschool is dat je niet te snel moet beginnen en niet te fanatiek moet zijn. Waarom niet?

  • Door te snel en te fanatiek te gaan, loop je meer kans op blessures. Die blessures zullen je in de weg gaan zitten, want er komt dan weinig meer van je sporten terecht.
  • Als je te snel gaat moet je lichaam heel erg snel wennen en dat heeft zijn weerslag op je mentale vermogens. Je zult sneller moe zijn.
  • Je spieren hebben tijd nodig om te herstellen. Normaal gesproken hoort er tussen twee intensieve trainingssessies een tijdsbestek van 48 uur te zitten, omdat de spieren dan pas hersteld zijn.

Je kunt dus beter niet te fanatiek beginnen en gewoon rustig aan het sporten op gaan bouwen. Dit kan door sporten zoals krachttraining, buikspieren en cardiotraining af te wisselen. Je kunt er ook voor kiezen om de spiergroepen stuk voor stuk te trainen, dus op dag 1 de buik, op dag 2 de borst en benen en op dag 3 de billen en de benen.

 

Neem hulp van anderen aan

In de sportschool heerst doorgaans een cultuur waarbij je elkaar helpt. Neem die hulp gerust aan, want deze is goed bedoeld. De mensen die al langer actief zijn kunnen je heel goed op weg helpen en bijstaan in je training. Zo weet jij dat je goed zit en de goede kant op gaat en houd je er ook nog eens leuke contacten tijdens het sporten aan over. Houd er wel rekening mee dat het niet te gezellig wordt, want er moet ook gesport en getraind worden!

 

Ga voor personal coaching

De meeste sportscholen helpen je ook goed op weg met personal coaching. Een persoonlijke coach kan voor jou uiteenzetten wat aansluit op je doel. Op die manier worden vetpercentages, BMI en dergelijke bijgehouden en zo kan je zien of je progressie boekt gedurende je maanden in de sportschool. Een personal coach kan je ook aanbevelen om harder of rustiger te gaan trainen of zwaardere gewichten te gaan gebruiken. Het voordeel van een personal coach is dat je altijd iemand hebt met verstand van zaken. Deze kan jou helpen om het maximale uit je sportschoolavontuur te halen.

 

Goed onderbouwd de sportschool in

Alsjeblieft, met de tips en tricks in dit artikel heb jij genoeg kennis van zaken om de sportschool in te gaan en aan het werk te gaan om die spieren te trainen en aan die conditie te werken. Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt, ga voor personal coaching en neem de hulp van anderen aan. Op die manier is de kans het grootst dat jij niet bij de club hoort die na een maand al afhaakt.

Posted in sporten | Leave a comment

Overgewicht als serieus probleem

In Nederland is ruim de helft van de mensen te zwaar. Overgewicht wordt hier gezien als een serieus probleem. Overgewicht is vaak een welvaartsziekte. We zijn te zwaar, omdat we het ons kunnen permitteren zo ongezond te eten. Daarbij komt dat mensen vaak snel een makkelijke maaltijd op tafel toveren, waardoor ze sneller aankomen. Overgewicht is een serieus probleem, want veel mensen ervaren last van hun hart, bloed, suiker en andere kwaaltjes. Wat moet er dus gebeuren als je te maken hebt met een serieuze vorm van overgewicht?

 

BMI

Je BMI geeft aan hoe gezond je lichaam is. Hierbij wordt gelet op je gewicht, je leeftijd en je lengte. Heb je een te hoge BMI, dan ben je te zwaar. Afvallen is dan vereist om meer gezonder te kunnen gaan leven. Een BMI-test kun je makkelijk zelf doen. Op het internet zijn via vele wegen die testen te verkrijgen. Voer de gegevens in en kom erachter wat je BMI is. BMI-testen zijn onderverdeeld in verschillende gradaties. Met kleur wordt aangegeven hoe ernstig jouw goede gezondheid is. Van kerngezond tot morbide obesitas. Morbide obesitas is de ernstigste vorm van overgewicht. Hierbij loopt je leven gevaar. Het is dus zaak om in te grijpen. Het beste is om dat langs te gaan bij de dokter of huisarts.

 

De dokter

Wanneer je met ernstig overgewicht te kampen hebt kun je het beste langsgaan bij de dokter. Deze zal adviseren om af te vallen. Afvallen op medisch advies betekent dat het dringend nodig is om af te vallen en gewicht te verliezen. Je gezondheid is in gevaar. Een arts kan je om verschillende redenen gebieden om af te vallen, maar ook verschillende oplossingen bieden. Een maagverkleining is een voorbeeld van een oplossing. Daarnaast zijn er natuurlijk pillen en een dieet. De oplossing die de arts je aanbiedt is afhankelijk van de persoonlijke situatie.

 

Een maagverkleining uit laten voeren

Een maagverkleining is een verkleining van de maag. Het gevolg is dat je minder honger hebt en dus ook minder ongezond zal eten. Daar val je vanzelf van af. Een maagverkleining is een intensieve en risicovolle operatie die niet zomaar uitgevoerd wordt. Een arts kan doorslaggevend zijn om deze operatie uit te laten voeren, als dat betekent dat je leven gered kan worden. Je moet voor deze operatie in vrij goede conditie zijn, wat voor veel mensen met overgewicht een probleem kan zijn. Een maagverkleining vergt veel van je, maar is ook uiterst effectief. Een maag verkleining krijg je enkel op advies van de dokter.

 

Afvallen met behulp van pillen

Veel doktoren zullen je eerst op andere manieren laten afvallen, pas later met pillen. Er zijn bepaalde pillen op de markt die de spijsvertering op gang helpen, wat helpt bij het afvallen. Hiervoor kunnen pullen ervoor zorgen dat je minder honger hebt en allerlei andere manieren om voor te zorgen dat je gewicht zult verliezen. Deze pillen, die op advies van de dokter te krijgen zijn, zijn beter te vertrouwen dan pillen die je normaal gesproken kunt vinden. Veel pillen zijn erg omstreden. Het effect zou namelijk tussen je oren zitten, dan het daadwerkelijk mee kan helpen om af e vallen kan worden. Wees hier dus kritisch in.

 

Gezonder leven

Het kan ook zijn dat de dokter je adviseert om op een andere manier af te vallen. Bij wijze van de hulp van een dieet, door meer te bewegen en door gezonder te eten. Een gezondere levensstijl is sowieso niet verkeerd voor mensen die af willen vallen. Een levensstijl die er voor zorgt dat je veel gezonde voeding binnenkrijgt, weinig vet koolhydraten, meer gaat bewegen en dus ook lekker in je vel zal gaan zitt

Posted in overgewicht | Leave a comment